[O2] Dłuższy piąty bieg - jak to wygląda ?

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • michumal
    Ambiente
    • 2017
    • 142
    • Octavia II (1Z3)
    • BSE 1.6 MPI 102 KM

    Zrobiłem sam, a przebiegało to tak:
    1. Po powrocie do domu z pracy wziąłem się do roboty, chodzi o to, żeby olej w skrzyni był dość ciepły,
    2. Biegi na luz i hamulec ręczny, odkręciłem podłogę pod silnikiem, poluzowałem korek wlewu oleju (za pomocą zakupionego zestawu do odkręcania korków oleju), aby mieć pewność, że po zlaniu oleju na pewno wleję świeży,
    3. odkręciłem korek spustowy oleju skrzyni i zlałem cały olej, korek został odkręcony,
    4. Lewarek, zdjęcie koła lewego, odkręcenie nadkola,
    5. Odkręciłem 5 śrub trzymających osłonę piątego biegu (gwiazdka lub torx jak kto woli chyba nr 30) i tu uwaga, bo olej zaczął wylatywać również spod uszczelki kapy,
    6. Zdjąłem kapę i ją dokładnie oczyściłem wraz z uszczelką (nie miałem nowej, czy będzie trzymać, czas pokaże, następnym razem zakupię nową)
    7. Odkręciłem nakrętkę (klucz 13) trzymającą trzpień wybieraka 5 biegu,
    8. Wysunąłem trzpień (w stronę przedniego zderzaka) i wyjąłem wybierak,
    9. Zdjąłem pierścień trzymający duże koło (i tu ważne, trzeba mieć jakieś szczypce rozwierne, mi się udało dużymi do zegera z lekko spłaszczonymi końcówkami na zewnątrz plus mały płaski śrubokręcik do podważenia, ośka ma wieloklin i pierścień się haczy, do tego pierścienie zabezpieczające są cholernie mocne, trzeba uważać, żeby pierścień nie wystrzelił w kosmos, bo będzie duży problem...) i delikatnie zdjąłem duże koło,
    10. To samo z małym kołem,
    11. Teraz trzeba założyć małe koło i pierścień, tu miałem małą niespodziankę, stare koło zeszło jednym paluszkiem, nowe (używane) koło wchodziło dość ciężko, musiałem je nawet kilka razy puknąć, żeby weszło do końca, sprawdzałem ponownie stare i nowe koło i stare wchodziło lekko, a nowe ciężko, ale weszło, pierścień przy pomocy kciuka i szczypiec, kciukiem przytrzymujesz pierścień na ośce, szczypcami rozwierasz i kciukiem go wciskasz,
    12. To samo z nowym dużym kołem, następnie wybierak, trzpień, nakrętka, kapa, nadkole, koło,
    13. zamykamy korek spustowy, wycieramy skrzynię z oleju, odkręcamy kolek wlewu, bierzemy wężyk z lejkiem i od góry zalewamy świeżym olejem, mi weszło ok 1,5 l, lejemy aż zacznie wypływać olej z wlewu,
    14. Zamykamy korek, wycieramy skrzynię z oleju, montujemy podłogę pod silnikiem,
    15. Odpalamy silnik, delikatnie puszczamy sprzęgło, słuchamy, czy nic nie buczy ( mnie trochę buczało, ale łożysko dociskowe sprzęgła )niech chwilę popracuje, żeby się skrzynia przesmarowała, sprawdzamy po kolei każdy bieg, następnie jazda próbna, koniec.

    Założyłem koła 37/50 czyli 0,74, po dzisiejszej rannej jeździe mogę powiedzieć, ze ta zmiana dupy nie urywa, ale jest różnica, przy 140 na cyferblacie (czyli jakieć 132-135 w realu) mam 3850 obrotów zamiast 4150, zatem jestem poniżej 4000, co było moim głównym celem, hałas i pozostałe odczucia szczególnie się nie zmieniły, więc nie ma co liczyć, że po tej zmianie, będzie jak w mercedesie ) na plus trzeba dodać, że dynamika jakoś szczególnie nie ucierpiała, więc jak dla mnie jest git.

    Komentarz

    • bombell
      Classic
      • 2018
      • 8
      • Octavia II combi (1Z5)
      • BSE 1.6 MPI 102 KM

      Czy ktoś tu kupował 0.74?


      Ewentualnie macie jakiś sklep lub ASO które jest przyjazne dla przełożenia 0.67?

      Co kupić poza zębatkami?

      Komentarz

      • bombell
        Classic
        • 2018
        • 8
        • Octavia II combi (1Z5)
        • BSE 1.6 MPI 102 KM

        I zrobione 0.74. Uszczelka została stara bo była w bardzo dobrym stanie a jakość fabrycznej była o niebo lepsza niż nowego oem'u. 5 trochę słabsza, ale czuje się to tylko w mieście.

        Komentarz

        • k-pax
          Drive
          • 2013
          • 96
          • Octavia I combi (1U5)
          • BFQ 1.6 MPI 102 KM

          Witam.
          Cały wątek dotyczy Octavii II. Czy ktoś zorientowany w temacie mógłby napisać czy podane numery kół zębatych 5 biegu 0,74 pasują również do skrzyni DUU w Octavii I ? Czy może to zupełnie inna "bajka".
          Pozdrawiam.
          k-pax

          Komentarz

          • vwman
            Classic
            • 2019
            • 1

            Czy w skrzyni GQQ z 1.9 BJB też można zmienić na 0.74 ?
            Z góry dziękuję za odpowiedź
            Pozdrawiam

            Komentarz

            • sawes05
              Classic
              • 2021
              • 6
              • Octavia II (1Z3)
              • BSE 1.6 MPI 102 KM

              Podrzuciłby ktoś link do zestawu zębatek dla przełożenia 0.67 do skrzyni JHT? Szukam, szukam i nie mogę znaleźć. Najlepiej używka.

              Komentarz

              • jerzoll
                Classic
                • 2019
                • 18

                Zamieszczone przez sawes05 Zobacz wpis
                Podrzuciłby ktoś link do zestawu zębatek dla przełożenia 0.67 do skrzyni JHT? Szukam, szukam i nie mogę znaleźć. Najlepiej używka.
                OLX.pl to darmowe ogłoszenia lokalne w kategoriach: Praca, Dom i Ogród, Elektronika, Moda, Rolnictwo, Zwierzęta. Dla Dzieci, Sport i Hobby, Muzyka i Edukacja, Usługi i Firmy. Szybko znajdziesz tu ciekawe ogłoszenia i łatwo skontaktujesz się z ogłoszeniodawcą. Na OLX.pl czeka na Ciebie m.in. praca biurowa, mieszkania, pokoje, samochody. Jeśli chcesz coś sprzedać - w prosty sposób dodasz ogłoszenia. Chcesz coś kupić - tutaj znajdziesz ciekawe okazje, taniej niż w sklepie. A wszystkie te ogłoszenia bez konieczności zakładania konta. Sprzedawaj po sąsiedzku na OLX.pl

                Komentarz

                • sawes05
                  Classic
                  • 2021
                  • 6
                  • Octavia II (1Z3)
                  • BSE 1.6 MPI 102 KM

                  Dzięki. Założyłem już przełożenie 0.74, bo do miasta to 0.67 to trochę za cięzkie. Komfort z jazdy nieporównywalnie wyższy, niż przed zabiegiem

                  Komentarz

                  • smajler
                    Rider
                    • 2017
                    • 658
                    • Octavia II (1Z3)
                    • BSE 1.6 MPI 102 KM

                    sawes05 sam robiłeś? Ile jest z tym roboty i co dokładnie kupiłeś prócz zębatek i oleju? Jakieś problemy? Przy 140 ile masz teraz obrotów?

                    Komentarz

                    • farmaceuta
                      Classic
                      • 2021
                      • 1

                      Zakupiłem zębatki 37/50 od skrzyni GER z VW Polo. Mam wszystkie części, które były pod deklem piątego biegu. Które części radzicie wymienić a które zostawić z mojej skrzyni NVT (zębatki - oczywiście, łożysko? piasta synchronizatora?)

                      Komentarz

                      • sawes05
                        Classic
                        • 2021
                        • 6
                        • Octavia II (1Z3)
                        • BSE 1.6 MPI 102 KM

                        Zamieszczone przez smajler Zobacz wpis
                        sawes05 sam robiłeś? Ile jest z tym roboty i co dokładnie kupiłeś prócz zębatek i oleju? Jakieś problemy? Przy 140 ile masz teraz obrotów?
                        Kupiłem po prostu dwie zębatki na przełożenie 0.74 i pojechałem do magika, który mi je wymienił. Oczywiście olej do skrzyni zalany nowy. Teraz przy 140 jest mniej więcej 3800 obrotów. Przy 160 jest 4300, przy 180 chyba koło 5 tysięcy. Mało tego, vmax samochodu wzrósł i można spokojnie przekroczyć nim 200 kmh.

                        Komentarz

                        • smajler
                          Rider
                          • 2017
                          • 658
                          • Octavia II (1Z3)
                          • BSE 1.6 MPI 102 KM

                          sawes05 a jak wyglada przyśpieszenie na 0.74 powiedzmy od 140 do 160? spadła dynamika? Ogólnie osłabł samochód na 5?

                          Komentarz

                          • sawes05
                            Classic
                            • 2021
                            • 6
                            • Octavia II (1Z3)
                            • BSE 1.6 MPI 102 KM

                            Nie osłabł. Zbiera się całkiem sprawnie, ale 0.67 już bym nie założył.

                            Komentarz

                            • smajler
                              Rider
                              • 2017
                              • 658
                              • Octavia II (1Z3)
                              • BSE 1.6 MPI 102 KM

                              Czy przełożenie 37x50 to 0,74 i to mi wystarczy aby zakupić zębatki od VW, czy może być tak, że koła nie będą pasować?

                              Komentarz

                              • smajler
                                Rider
                                • 2017
                                • 658
                                • Octavia II (1Z3)
                                • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                Zamieszczone przez smajler Zobacz wpis
                                Czy przełożenie 37x50 to 0,74 i to mi wystarczy aby zakupić zębatki od VW, czy może być tak, że koła nie będą pasować?
                                I czy 0.74 to całkowite oznaczenie dla 37x50? Bo znalazłem taka aukcje z 0.743 i w opisie jest to przełożenie 29x39...

                                Komentarz

                                • smajler
                                  Rider
                                  • 2017
                                  • 658
                                  • Octavia II (1Z3)
                                  • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                  Zamieszczone przez smajler Zobacz wpis

                                  I czy 0.74 to całkowite oznaczenie dla 37x50? Bo znalazłem taka aukcje z 0.743 i w opisie jest to przełożenie 29x39...
                                  https://www.otomoto.pl/oferta/vw-t4-...ID6DkGqJ.html?
                                  Czy orientuje się z jakiej skrzyni pochodzą koła 37x50 (0.74) czy może to być z disla czy tylko benzyniaka?

                                  Komentarz

                                  • leonn
                                    RS
                                    • 2011
                                    • 2727
                                    • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                    Zamieszczone przez smajler Zobacz wpis

                                    Czy orientuje się z jakiej skrzyni pochodzą koła 37x50 (0.74) czy może to być z disla czy tylko benzyniaka?
                                    Na początku tematu wszystko jest opisane

                                    02T311361B - koło zębate stałe 5 bieg Z 37/50 typ skrzyni LEG
                                    02T311158P - koło zębate załączane 5 bieg Z 37/50 typ skrzyni LEG
                                    I każdy zamiennik tych zębatek o innym oznaczeniu

                                    Komentarz

                                    • smajler
                                      Rider
                                      • 2017
                                      • 658
                                      • Octavia II (1Z3)
                                      • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                      Zamieszczone przez leonn Zobacz wpis

                                      Na początku tematu wszystko jest opisane

                                      02T311361B - koło zębate stałe 5 bieg Z 37/50 typ skrzyni LEG
                                      02T311158P - koło zębate załączane 5 bieg Z 37/50 typ skrzyni LEG
                                      I każdy zamiennik tych zębatek o innym oznaczeniu
                                      Przełożenie 0.74 wiem skąd się bieże. Co do skrzyni wyczytałem w tym wątku, że skrzynia LNR ma 5 bieg 37x50 a tutaj widze skrzynie LEG. Będę musiał to zweryfukować.

                                      Komentarz

                                      • pejo
                                        Rider
                                        • 2010
                                        • 286
                                        • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                        Zamieszczone przez smajler Zobacz wpis

                                        Co do skrzyni wyczytałem w tym wątku, że skrzynia LNR ma 5 bieg 37x50 a tutaj widze skrzynie LEG. Będę musiał to zweryfukować.
                                        Skrzynia LEG i LNR może mieć te same przełożenia na 5 biegu, ale inne przełożenia na pozostałych biegach. Dlatego mają inne oznaczenia, ale dla naszych celów nadają się koła zębate 5 biegu z obu skrzyni.

                                        Komentarz

                                        • b8tz
                                          Rider
                                          • 2011
                                          • 368

                                          Będę wymieniał skrzynię. W związku z tym mój 5 bieg 37/50 będzie w najbliższym czasie do sprzedania. Gdyby ktoś był chętny to zapraszam.


                                          Komentarz

                                          • pejo
                                            Rider
                                            • 2010
                                            • 286
                                            • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                            Zamieszczone przez b8tz Zobacz wpis
                                            Będę wymieniał skrzynię.
                                            Coś więcej napiszesz? Awaria skrzyni czy jakiś mod?

                                            Komentarz

                                            • b8tz
                                              Rider
                                              • 2011
                                              • 368

                                              Mam do wymiany łożyska, więc jak już mam zabierać się do roboty to zapakuję sześciobiegową.

                                              Komentarz

                                              • smajler
                                                Rider
                                                • 2017
                                                • 658
                                                • Octavia II (1Z3)
                                                • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                                Zrobiłem 0.74
                                                Auto podniosłem i podstawiłem kobyłke pod tylna tuleje przedniego wahacza. Kobyłka ok 30cm podniosła auta. Powoli odkręciłem osłone 5 biegu. Olej dopiero zaczął wypływać jak ruszyłem dolne śruby, ale można całościowo go wyłapać w pojemnik. Ja użyłem połowy pojemnike 5L po płynie do spryskiwaczy. Zeszło 225mL.
                                                Praca właściwa- pierścienie. Ja kupiłem takie szczypce za ok 20zl na allegro

                                                Numer narzędzia: KB Global KB04083
                                                Szczypce te jak testowałem to wolnym pierścieniu to bez problemu go rozciągały więc uznałem, że się sprawdzą. Jednak przy samych kołach mało jest miejsca i te szczypce okazały się kiepskie i szybko końcówki się tępiły- kiepski materiał. Teraz kupiłbym np YATO YT-0607
                                                Jak pierścienie pozdejmowałem, łatwo zeszły oba koła naraz. Koła podmienione. Założone, Chwilka zabawy z pierścieniami i skrzynia zmontowana. Co do tekla i uszczelki dałem starą, elastyczna ładna guma została umyta break cleanerem, pozniej w cieplej wodzie z ludwikiem. Przed montażem skrzynia w miejscu uszczelki wyczyszczona break cleanerem, pozniej IPA.
                                                Poskładane, olej uzupełniony.
                                                Co do efektu finalnego mam mieszane uczucie, obroty znacznie spadły ale dynamika 5 biegu także.
                                                Przy 140km jest 3900 obrotów
                                                120km - 3000/3100
                                                80km- 2000
                                                Przy takim 130km/h dodając gazu nie odczuwam woli przyśpieszania jak przedtem, dynamika ucierpiała. Potestuje jeszcze chwilę i zdecyduje czy zostawiam czy wracam do ori.
                                                Co bym zrobił teraz przy tej zabawie: kupił nowe pierścienie, bo tamte przy mocnym rozwarciu lubią się odkształcić, pewnie dlatego instrukcja mówi aby dawać nowe. Ja jeden w imadle poprawiłem. Nie wiem też jak z łożyskiem igiełkowym. Pewnie zastanowiłbym się nad wymianą.
                                                Jeżeli komuś zależy aby auto przy 140km/h miało obroty poniżej 4k to przełożenie 0.74 to robi i nie zależy tej osobie na dynamice auta. Co do miasta to ciężko śmigać na 5b. Słabo z miejscem gdzie 80km/h będzie się jechało a przy 2k orotów to silnik nie chce przyśpieszać i szkoda męczyć. Zastanawia mnie czy przesunął się maks moment obrotowy dla 5b i w jakim teraz jest punkcie (chyba że to nie jest zależne od biegów).

                                                Komentarz

                                                • smajler
                                                  Rider
                                                  • 2017
                                                  • 658
                                                  • Octavia II (1Z3)
                                                  • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                                  Też co zauważyłem to, że teraz 5 bieg wyje. Cicho ale wyje. Zastanawiam się czy to łożysko igiełkowe czy może za mało oleju. Ktoś wie coś na ten temat? Inne biegi bez problemu. Czy same zębatki mogą być zużyte?

                                                  Komentarz

                                                  • pejo
                                                    Rider
                                                    • 2010
                                                    • 286
                                                    • BSE 1.6 MPI 102 KM

                                                    Jeśli wcześniej nie miałeś wycia na 5 biegu a po wymianie jest to najprawdopodobniej wina kół zębatych. Olej uzupełniłem na max czy tyle ile zleciało?

                                                    Komentarz

                                                    Pracuję...